قالب های فارسی وردپرس 29

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 29

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

بازاریابی دیجیتال؛ هرآنچه باید در مورد آخرین ابزارهای بازاریابی امروز بدانید

بازاریابی دیجیتال، مجموعه‌ای از همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی آنلاین است و گرچه بازاریابی اینترنتی، سهم مهمی از آن را تشکیل می‌دهد، ولی محدوده‌ی بازاریابی دیجیتال، کانال‌های دیگری نظیر بیلبوردهای الکترونیکی، پیام‌های متنی، USSD و آگهی‌های دیجیتالی تلویزیونی را هم شامل می‌شود.

ما در اولین بخش از مجموعه‌ی مقالات آموزش بازاریابی دیجیتال زومیت، ضرورت بازاریابی دیجیتال را توضیح دادیم و اینکه چرا در بازارهای مدرن و رقابتی امروزی، تلاش‌های سنتی بازاریابی به‌تنهایی برای جذب مخاطب کافی نیست. مهم‌ترین عواملی که طراحی و اجرای یک استراتژی مؤثر بازاریابی دیجیتال را به یکی از اولویت‌های هر کسب‌وکار تبدیل می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • فرصت رشدی که این سبک از بازاریابی در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد
  • افزایش نرخ تبدیل
  • اولویت دادن به پشتیبانی مشتریان
  •  ارتباط با مشتریان تلفن همراه
  • افزایش اعتمادسازی برند
  • بهبود نرخ ROI
  • مقرون‌به‌صرفه بودن بازاریابی دیجیتال
  • پتانسیل کسب درآمد بیشتر

Digital marketing

بخش بازاریابی هر شرکت، بسته به امکانات و اهداف خود، با انتخاب بهترین ترکیب از ابزارها و تاکتیک‌ها، استراتژی بازاریابی دیجیتال را تنظیم می‌کند. وب‌سایت شرکت، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیک و مقالات مفید، اینفوگرافیک‌ها، ابزارهای تعاملی، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی (فیسبوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و غیره)، پوشش آنلاین (روابط عمومی، شبکه‌های مجازی، نقد و بررسی)، بروشورهای آنلاین، ابزارهای برندسازی (لوگو، فونت و غیره)، همگی ابزارهای اجرایی دیجیتال مارکتینگ هستند. اما این ابزارها زمانی کارایی خواهند داشت که شما با اصول و تاکتیک‌هایی که بازدهی کانال‌های آنلاین را ماکزیمم می‌کنند، آشنایی داشته باشید:

  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)
  • پرداخت برای هر کلیک (PPC)
  • بازاریابی رابطه‌ای
  • ایمیل مارکتینگ
  • اتوماسیون بازاریابی
  • روابط عمومی آنلاین

در بخش دوم، توضیح دادیم که تفاوت استراتژی و کمپین بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه می‌توانیم یک استراتژی جامع دیجیتال طراحی کنیم. استراتژی دیجیتال، برنامه‌ای برای دستیابی به یک هدف مشخص است، اما کمپین دیجیتال مارکتینگ، مجموعه‌ی اقداماتی است که ساختار استراتژی شما شکل می‌دهند. شما برای تنظیم یک استراتژی مؤثر، باید ابتدا شخصیت خریداران یا کاربران خود را بر اساس اطلاعات کمیتی یا دموگرافیک و همچنین اطلاعات کیفی یا روانشناسی تعریف کنید. پس‌ازآن باید اهداف بازاریابی و ابزارهای دیجیتال موردنیاز را شناسایی کنید.

در سومین مرحله، دارایی‌ها و کانال‌های بازاریابی فعلی خود را بررسی کنید  و هر یک از رسانه‌های شخصی، اکتسابی و پولی به‌طور جداگانه مورد بازبینی قرار دهید و طرح جدید آن‌ها را مشخص کنید. شما می‌توانید اطلاعات موردنیاز خود را با استفاده از ابزارهایی نظیر Google Analytics یا گزارش‌های منابع نرم‌افزاری و AdWords، به دست آورید. درنهایت با ترکیب پروفایل کاربران، اهداف بازاریابی، رسانه‌ها و طرح تولید محتوای مطلوب، استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را برای یک دوره‌ی طولانی‌مدت (مثلاً یک سال) تنظیم و تاریخ و ترتیب اقدامات آتی تیم بازاریابی را مشخص کنید.

Strategy

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که صرفاً با متمرکز شدن روی صفحات فرود و افزایش ترافیک، نمی‌توانید فروش خود را افزایش دهید. شما باید بازدیدکنندگان از وب‌سایت خود را به مشتری واقعی تبدیل کنید. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین قدم‌های تیم بازاریابی، افزایش نرخ تبدیل است. نرخ تبدیل، معادل با درصدی از مشتریان بالقوه یا بازدیدکنندگان وب‌سایت است که فرم خبرنامه، اشتراک یا اعتبار شرکت را پر می‌کنند. این اقدامات، پیش‌زمینه‌ی خرید واقعی کاربران است. در سومین بخش از آموزش بازاریابی دیجیتال، مهم‌ترین روش‌های افزایش نرخ تبدیل را شرح دادیم:

  • تست A/B
  • ارائه‌ی یک گزاره‌ی ارزش واقعی
  • پرهیز از اصطلاحات پیچیده و تخصصی
  • پاسخ به استدلال‌های مخالف
  • اعتمادسازی
  • تسهیل روش‌های خرید
  • اثبات ادعا و گزاره‌ی ارزش
  • حذف عناصر انحرافی
  • دکمه‌ی CTA
  • مقایسه‌ی خدمات شرکت با پیشنهادات سایر رقبا
  • کاهش ریسک

پس‌ازاینکه استراتژی دیجیتال را تنظیم کردید و کمپین‌های بازاریابی برنامه‌ریزی‌شده را به مرحله‌ی اجرا درآوردید، باید داده‌های کمپین‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید. تحلیل داده‌های کمپین به شما کمک می‌کند درک بهتری از الگوی رفتاری کاربران پیدا کنید و متوجه شوید که چه صفحاتی از وب‌سایت، بازدید بیشتری دارند. در بخش چهارم آموزش بازاریابی دیجیتال، توضیح دادیم که چگونه می‌توانید بسته به اهداف خاص کسب‌وکار، پارامترهای ضروری را شناسایی کنید.

سپس برخی از ابزارهای اندازه‌گیری رسانه‌های اجتماعی، ابزارهای آنالیز وب و ابزارهای آنالیز سئو را معرفی کردیم که به شما کمک می‌کنند کارایی عملکرد، نرخ بازدیدکنندگان و بازدیدهای هر صفحه، کارایی سئوی وب‌سایت و همچنین رقابت بازار را ارزیابی کنید. اما به یاد داشته باشید که نمودارهایی که در این مرحله به دست می‌آورید، آماری استاتیک هستند که عملکرد دیجیتال مارکتینگ شما را در یک دوره‌ی خاص نشان می‌دهند. روند و الگوی این آمارها، به‌مرورزمان و با تست‌های متعدد حاصل می‌شود.

inbound & outbound marketing

بخش پنجم آموزش بازاریابی دیجیتال، متدولوژی دیجیتال مارکتینگ را به دو روش بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) و بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) شرح دادیم. بر این اساس، بازاریابی برونگرا، شامل پیام‌هایی است که شما به مشتریان تحمیل می‌کنید و منتظر پاسخ آن‌ها می‌مانید. برخی از تاکتیک‌های رایج بازاریابی برونگرا عبارت‌اند از: تبلیغ در موتورهای جستجو، پرداخت بابت هر کلیک، آگهی‌های بازرگانی، تماس مستقیم و تصادفی، ارسال ایمیل به مجموعه‌ی مخاطبین و تله‌مارکتینگ. این سبک از بازاریابی، هنوز هم کارایی دارد، ولی معمولاً مشتریان مدرن ترجیح می‌دهند کنترل پروسه‌ی خرید خود را در دست داشته باشند.

در بازاریابی درون‌گرا، شما خودتان را با سفر مشتریان هماهنگ می‌کنید و به آن‌ها حق انتخاب می‌دهید. سفر خریدار، از سه مرحله‌ی آگاهی، سنجش و بررسی و تصمیم‌گیری تشکیل می‌شود. در این سبک از بازاریابی، شما به مشتریان اجازه می‌دهید محتوای آنلاین شرکت را ببینند و در صورت تمایل، با شما وارد تعامل شوند. وبلاگ نویسی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تولید محتوا، جذب لید و سئو، مهم‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی درون‌گرا به شمار می‌روند.

Seo

در بخش ششم و هفتم اصول سئوی داخلی و خارجی را شرح دادیم. سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از راهبردهایی است که رتبه‌ی وب‌سایت بهینه‌سازی شده‌ی شما را در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو، بهبود می‌دهد. سئوی داخلی یا On-Page درواقع بهینه‌سازی صفحه‌ی وب به کمک محتوا و کد html است، برخلاف سئوی خارجی یا Off-page که به لینک‌ها و سایر سیگنال‌های خارجی اشاره دارد.

به عبارتی، سئوی داخلی، عناصر ضروری صفحه‌ی وب‌سایت شما را به‌طوری کنار یکدیگر قرار می‌دهد که رتبه‌ی بهتری در جستجوی گوگل به دست آورید. درحالی‌که الگوریتم‌های جستجوی گوگل هرروز پیچدِ تر می‌شوند، مهم‌ترین اصل سئوی داخلی، مرتبط باقی ماندن است. فاکتورهایی که سئوی داخلی وب‌سایت را تحت تأثیر قرار می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • متا تگ‌ها (Meta Tags)
  • برچسب‌های عنوان (Title Tags)
  • توضیحات متا (Meta Descriptions)
  • تگ هدینگ (Heading Tags)
  • فاکتورهای سئو (SEO Factors)
  • فاکتورهای کاربردپذیری (Usability Factors)
  • بهینه‌سازی آدرس url
  • محتوای معتبر و کاربرپسند
  • کلیدواژه‌های هدفمند
  • لینک‌های داخلی و خارجی
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • سرعت وب‌سایت

پس‌ازاینکه همه‌ی فاکتورهای فوق را تکمیل کردید، باید با استفاده از Google Analytics و Webmaster Tools، عملکرد وب‌سایت را چک کنید و مطمئن شوید که گوگل یا سایر موتورهای جستجو، با خطاهای Crawl Errors نظیر ارور 404، خطای فایل‌های robots.txt، خطاهای سایت مپ و نظیر آن مواجه نمی‌شوند.

از طرف دیگر، سئوی خارجی به موتورهای جستجو ثابت می‌کند که دنیای اطراف (وب‌سایت‌های دیگر و کاربران) چه درکی از اعتبار وب‌سایت شما دارند. مهم‌ترین و مؤثرترین تاکتیک سئوی خارجی، لینک سازی است. لینک سازی درواقع پروسه‌ی کسب لینک از وب‌سایت‌های دیگر در وب‌سایت شما است. صرف‌نظر از اینکه چه محتوای ارزشمندی تولید کرده باشید، اگر وب‌سایت شرکت را به‌خوبی لینک دهی نکنید، گوگل ارزش کار شما را درک نمی‌کند. پیش از هر چیز، مطمئن شوید که وب‌سایت شما از پایه‌ی دامنه‌ی قدرتمندی برخوردار است. برخی از منابع دریافت بک لینک عبارت‌اند از:

  • دایرکتوری‌های وبلاگ
  • امضای فروم‌ها و انجمن‌ها
  • لینک نظر (Comment Link)
  • فهرست مقالات
  • فهرست محتوای اشتراکی
  • طرح تبادل لینک
  • تماس با اینفلوئنسرها
  • همکاری به‌عنوان نویسنده‌ی میهمان
  • بازاریابی ویدیو
  • به اشتراک‌گذاری عکس

نکته‌ی کلیدی پروسه‌ی لینک سازی، توجه به کیفیت لینک‌ها است. الگوریتم گوگل، لینک وب‌سایت‌های معتبر را باارزش‌تر از تعدادی بالای لینک‌های تبادل شده می‌داند. درنهایت، عواملی که میزان موفقیت سئوی خارجی وب‌سایت را تعیین می‌کنند، عبارت‌اند از میزان مرتبط بودن لینک‌ها، قدرت دامِنه صفحه‌ی لینک شده، تراکم صفحات لینک شده، لینک‌های صفحه‌ی اصلی به یک دامنه و تراکم دامنه‌های لینک‌شده.

Seo analysis

یکی دیگر از موضوعات مهم مبحث سئو، آنالیز سئوی شرکت‌های رقیب است. اگر می‌خواهید کمپین‌های بازاریابی موفق‌تری داشته باشید و نقاط ضعف وب‌سایت خود را برطرف کنید، باید بدانید که چه شرکت‌هایی رقیب شما هستند و در چه جایگاهی قرار دارند.

همان‌طور که در قسمت هشتم آموزش بازاریابی دیجیتال توضیح دادیم، شما در اولین مرحله از پروسه‌ی آنالیز سئوی رقبا، باید حداقل چهار رقیب اصلی خود را شناسایی کنید. بهتر است فهرست انتخابی رقبا، ترکیبی از رقبای مستقیم کسب‌وکار و رقبای جستجوی آنلاین باشد. سپس به کمک ابزارMoz Link Explorer وب‌سایت‌هایی را که به رقبای شما لینک داده‌اند، پیدا کنید. به‌این‌ترتیب متوجه می‌شوید که وب‌سایت‌های رقیب، چه اشتراکات و اختلافاتی در بک لینک‌ها دارند و شما با کدام‌یک از وب‌سایت‌های لینک دهنده، هنوز ارتباط برقرار نکرده‌اید.

در مرحله‌ی دوم، کلیدواژه‌های وب‌سایت‌های رقیب را بررسی می‌کنید تا متوجه شوید که چه کلیدواژه‌هایی، مزیت رقابتی آن‌ها به شمار می‌رود. متادیتای مجدد، اصلاح معماری سایت، تغییر و اصلاح یک قطعه از محتوای قدیمی و تولید محتوای جدید، راهکارهایی هستند که به استفاده‌ی بهینه از کلیدواژه‌های جدید منجر می‌شوند.

در مرحله‌ی بعد، می‌توانید تبلیغات کلیکی یا PPC رقبا، تراکم کلیدواژه‌ها، لینک‌های داخلی، محتوا و رسانه‌های اجتماعی شرکت‌های رقیب را نیز بررسی و تحلیل کنید. این پروسه به شما کمک می‌کند کمپین‌های سئوی منحصربه‌فرد و پیچیده‌ای را بر پایه‌ی دیتای به‌دست‌آمده و تقاضای بازار برنامه‌ریزی کنید.

Email Marketing

در آخرین بخش از آموزش بازاریابی دیجیتال، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های پربازده این حوزه یعنی بازاریابی ایمیلی را به شما معرفی کردیم. توضیح دادیم که ایمیل مارکتینگ، به معنی ارسال اسپم نیست. بلکه شما با ارسال اطلاعات ارزشمند و مرتبطی که مردم را به اهدافشان نزدیک می‌کند، از ایمیل به‌عنوان ابزاری مؤثر برای ساخت ارتباطات با مشترکین فعلی و مشتریان بالقوه استفاده می‌کنید.

 ایمیل مارکتینگ در جذب مشتریان مؤثرتر از رسانه‌های اجتماعی عمل می‌کند. شما با رعایت اصول حرفه‌ای بازاریابی ایمیلی، می‌توانید با صرف هزینه‌ی مناسب و مقرون‌به‌صرفه، ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای فهرست مخاطبان خود ارسال کنید. به این منظور پروسه‌ی زیر را دنبال کنید:

  •  یک استراتژی ایمیل مارکتینگ طراحی کنید. مخاطبان خود را تعریف و اهدافتان را مشخص کنید. سپس راهی برای ثبت‌نام کاربران در نظر بگیرید. نوع کمپین را مشخص کنید و برنامه‌ی زمانی ایمیل‌ها را تنظیم نمایید.
  • فهرست ایمیل‌ها را تشکیل دهید. در این مرحله، آهنربای لید و فرم Opt-in، عناصری هستند که تعداد مشترکان شما را افزایش می‌دهند.
  • فرایند بهینه‌ی ایمیل مارکتینگ را اجرا کنید. در این مرحله باید به خط عنوان ایمیل، ادبیات نوشتاری، تصاویر، دکمه‌ی CTA، بهینه‌سازی ایمیل برای گوشی موبایل و شخصی‌سازی ایمیل‌ها توجه کنید.

اتوماسیون ایمیل‌ها، آخرین مرحله‌ای است که تمام لیست گروه‌بندی‌شده‌ی شما را به جریان می‌اندازد. سرویس‌های خودکارسازی ایمیل‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند: پاسخ خودکار یا Autoresponder و گردش خودکار یا Workflows. گروه اول، سیستم‌هایی هستند که پس از یک اقدام خاص (مثل دانلود ای‌بوک) به‌طور خودکار و هم‌زمان، مجموعه‌ای از ایمیل‌ها را ارسال می‌کنند. اما گروه دوم یا پاسخ خودکار، سیستم‌های هوشمندی هستند که پیش از ارسال ایمیل‌ها، شروطی را بررسی می‌کنند و بر این اساس، مجموعه‌ای از اقدامات را به مرحله‌ی اجرا درمی‌آورند. ابزارهای گردش خودکار مشخص می‌کنند که آیا مخاطبان، ایمیل‌های شما را بازکرده‌اند یا خیر.

آموزش ساخت تقویم بازاریابی محتوا

اگر از تقویم بازاریابی محتوا استفاده نمی‌کنید استراتژی بازاریابی شما ناکارآمد است. در این مقاله، صرف‌نظر از شغل و زمینه‌ی کاری با روش ساخت یک تقویم جذاب بازاریابی محتوا آشنا می‌شوید. درنهایت به این نتیجه می‌رسید این محتوا است که فرمانروایی می‌کند.

تقویم بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟

تقویم بازاریابی محتوا ابزاری برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی به‌هنگام و بهینه‌ی استراتژی محتوا است. استفاده از یک برنامه‌ی مبتنی بر تقویم برای محتوا، اطلاعات و دیدگاه‌های لازم در مورد نحوه‌ی قالب‌بندی محتوا را در یک بازه‌ی مشخص زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد. از این تقویم می‌توانید به‌عنوان راهنمایی برای نوع محتوا و ترتیب انتشار آن استفاده کنید.

محتوا می‌تواند طیف وسیعی از اطلاعات از جمله مقاله‌های موجود در وب‌سایت شرکت تا مطالبشبکه‌های اجتماعی را دربر بگیرد. فرقی ندارد که در یک وبلاگ شرکتی یا شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، درهرصورت استفاده از یک تقویم باکیفیت بازاریابی محتوا به حفظ نظم و رسیدن به نتایج مفید استراتژی بازاریابی کمک می‌کند.

چرا به تقویم بازاریابی محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوا، در طی فرآیند، قابل‌برنامه‌ریزی نیست. بهتر است از همان ابتدا محتوای خود را به‌صورت تقویم و نه یک فهرست انجام وظایف، سازمان‌دهی کنید. به این صورت می‌توانید زمان انتشار و ترتیب انتشار یک محتوای مشخص را تنظیم کنید. با استفاده از فرمت تقویم می‌توانید انتشار مطلب را بر اساس روزهای تعطیل نیز برنامه‌ریزی کنید. به این صورت می‌توان از انتشار به‌موقع و مرتب محتوا اطمینان حاصل کرد. علاوه بر این، تنظیم محتوا بر اساس یک فرمت تقویمی سازگار، ردیابی و هدف‌گذاری آن را آسان‌تر می‌کند.

برای مثال یک فروشگاه حیوانات خانگی را در نظر بگیرید. امروز صاحب فروشگاه پست بامزه‌ای را در مورد خوک‌های گینه‌ای در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد یا روی وب‌سایت خود مطلبی آموزشی در مورد مراقبت از ماهی طلایی منتشر می‌کند. صاحب فروشگاه شروع به مرور اینستاگرام می‌کند و با تصاویری از سگ‌های خانگی با هشتگ #NationalDogDay (روز ملی سگ) روبه‌رو می‌شود. روز ملی سگ در تقویم به عنوان یک روز تعطیل مشخص نشده است اما برای افرادی که سگ خانگی دارند روز مهمی است. در نتیجه صاحب فروشگاه به دلیل عدم توجه به این روز تقویم، فرصت خوبی را از دست می‌دهد.

 به دلیل گم شدن مطالب آموزشی نگه‌داری ماهی در سیلی از تصاویر سگ‌های خانگی، صاحب فروشگاه به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای محتوای خود از قبل برنامه‌ریزی کند. گاهی اوقات هم صاحب فروشگاه به دنبال توسعه‌ی محتوای مرتبط با سگ‌ها است؛ در حالی که رقبای او به بازنشر توئیت‌های مربوط به روز ملی سگ می‌پردازند.

استفاده از تقویم بازاریابی محتوا فرصت مرور و تصحیح خطاها را افزایش می‌دهد

در صورتی که تقویم محتوا را بر اساس روز‌های تعطیل و روزهای خاص توسعه دهید و برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از چنین موقعیت‌های استرس‌زایی پیشگیری کنید. روزهای تعطیل زیادی وجود دارند که برای اهداف کاربردی شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده‌اند. این روزها در تقویم جایگاهی ندارند اما جذابیت آن‌ها باعث افزایش مخاطب می‌شود.

با تقویم‌های بازاریابی محتوا نه تنها می‌توان از کیفیت محتوا در روزهای خاص اطمینان حاصل کرد بلکه صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از معرفی محصولات جدید یا طراحی مجدد وب‌سایت‌ها نهایت استفاده را ببرند. علاوه بر این، با تقویم بازاریابی محتوا می‌توان از تکراری نبودن یا عدم ازدحام مطالب مطمئن شد.

برای مثال شاید توجه نکنید که یک مطلب تکراری در مورد وام خودرو را سه مرتبه منتشر کرده‌اید اما مخاطب خیلی سریع متوجه می‌شود و انگیزه‌ی او برای رها کردن شما افزایش پیدا می‌کند با برنامه‌ریزی محتوا بر اساس یک تقویم منظم می‌توان مطالب را قبل از انتشار مرور کرد و از تنوع مطالب اطمینان پیدا کرد.

بهتر است برای پست‌های وبلاگ، ایمیل‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و هر نوع محتوای دیگری که به صورت پیوسته منتشر می‌کنید، تقویم محتوا داشت باشید. با استفاده از تقویم‌های مجزا و مرتبط در هر نوع بازاریابی می‌توانید پیوستگی زمینه‌ها را حفظ کنید. به این صورت بازاریابی و همکاری مشترک آسان خواهد شد.

تقویم

برنامه‌ریزی محتوا تا چه سطحی لازم است؟

در دنیای بازاریابی محتوا، هرچقدر دامنه‌ی برنامه‌ریزی وسیع‌تر باشد بهتر است. توصیه می‌شود تقویم بازاریابی محتوا را برای یک ماه کامل برنامه‌ریزی کنید. بر اساس نحوه‌ی انتشار محتوا می‌توانید تقویم‌های محتوای هفتگی، سه ماه یا دو ماهه بسازید اما تقویم‌های ماهانه معمولا گزینه‌های ایده‌آلی هستند.

اگر برای آینده‌ای دور برنامه‌ریزی می‌کنید، بعدها در صورت نیاز می‌توانید برنامه‌ی خود را تغییر دهید. به همین ترتیب اگر برای آینده‌ی نزدیک برنامه‌ریزی نکنید ممکن است برای توسعه‌ی به‌هنگام محتوای با کیفیت به مشکل بخورید. در نتیجه استرس و فشار افزایش می‌یابد. با برنامه‌ریزی مناسب زمان بیشتری برای مرور و ویرایش محتوا خواهید داشت. زیرا اگر شتاب‌زده عمل کنید ممکن است مطلبی با خطاهای خجالت‌آور منتشر کنید که مخاطب هم خیلی زود متوجه وجود آن‌ها خواهد شد.

تقویم بازاریابی محتوا چگونه باید باشد؟

قالب‌بندی تقویم برای سازمان مهم است. برای برنامه‌ریزی محتوا می‌توانید از صفحات گسترده‌یExcel یا Google Sheets استفاده کنید. اگر تیم بزرگی برای تولید محتوا دارید استفاده از یک پلتفرم داینامیک مثل Google Sheets توصیه می‌شود. ویرایش و کار و همین‌طور اشتراک‌گذاری محتوا بین اعضای گروه در تقویمی که بر اساس Google Sheets ساخته شده است، بسیار آسان خواهد بود؛ بنابراین این نرم‌افزار برای کارهای گروهی بسیار سودمند است.

 بر اساس جزئیات کار روش‌های دیگری هم برای قالب‌بندی تقویم بازاریابی محتوا وجود دارد. بعضی افراد ترجیح می‌دهند محتوا را بر اساس تقویم استاندارد سازمان‌دهی کنند تا بتوانند کل محتوا را به صورت یکجا ببینند. برخی دیگر نمایش خطی را انتخاب می‌کنند که در آن تاریخ در یک سمت قرار می‌گیرد و سطرهای متناظر محتوا نمایش داده می‌شوند.

اگر قصد انتشار محتوایی یکسان در پلتفرم‌های متعدد را دارید، برای هر پلتفرم ستون‌ مجزایی بسازید تا انواع محتوای موردنیاز خود را در آن قرار دهید. در صفحات گسترده می‌توانید تب‌های متعددی بسازید. برای مثال می‌توانید یک بخش برای محتوای وب‌سایت، یک بخش برای محتوای ایمیل و بخشی را برای محتوای شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید. به این صورت سهولت دسترسی افزایش می‌یابد و کل پلتفرم‌های محتوا بر اساس یک تقویم سازمان‌دهی می‌شوند.

شبکه های اجتماعیصرف‌نظر از روشی که برای قالب‌بندی تقویم انتخاب می‌کنید، برای ساخت هر نوع تقویمی باید چند مرحله را طی کنید. در قدم اول باید روزهای انتشار محتوا را مشخص کنید. همه نیازی به انتشار روزانه‌ی مطالب ندارند. از سوی دیگر بعضی صاحبان کسب‌وکار هم ترجیح می‌دهند چند بار در روز به انتشار مطالب بپردازند.

تمام این موارد به تقاضای مخاطب و زمینه‌ی کاری شما وابسته است. صرف‌نظر از این‌که محتوای خود را یک بار یا سه بار در هفته یا هر روز هفته منتشر می‌کنید سعی کنید از زمان‌بندی پیوسته‌ای استفاده کنید. رمز کلیدی بازاریابی محتوا، پیوستگی آن است.

انتشار پیوسته‌ی مطالب ردیابی الگوها را برایتان آسان می‌کند. برای مثال، ممکن است محتوایی که روز شنبه منتشر می‌کنید نسبت به بقیه‌ی روزهای هفته بیشتر به اشتراک گذاشته شود و بازدیدکننده‌ی بیشتری داشته باشد. یا در صورت کاهش بازدید در آخر هفته، بهتر است از انتشار مطلب در روزهای آخر هفته خودداری کنید. اگر محتوا را بر اساس یک زمان‌بندی مشخص منتشر نکنید، نمی‌توانید به شکلی دقیق به ردیابی الگوهای بازدید بپردازید.

برای پی بردن به میزان تکرار انتشار محتوا برای کسب‌وکار خود، استانداردها و منابع موجود را در نظر بگیرید. مسلما هدف شما گیج کردن نویسندگان یا ویراستارها یا در نهایت تولید محتوای بی‌کیفیت نیست. وقتی بحث بازاریابی محتوا می‌شود، سعی کنید کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

پس از نشانه‌گذاری روزهای انتشار محتوا، تعطیلات یا رویدادهای صنعتی را هم روی تقویم خود مشخص کنید. به این صورت هیچ رویدادی را از دست نمی‌دهید! با استفاده از تقویم مناسب بازاریابی محتوا در بلندمدت در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.

در مرحله‌ی بعد فضاهای باقی‌مانده روی تقویم را با تم‌ها یا زمینه‌های دلخواه پر کنید. سعی کنید تنوع تم‌ها را حفظ کنید و به صورت متوالی محتوایی با تم یکسان را پست نکنید. گاهی اوقات هم هدف شما انتشار محتوای دائمی مثل عکس‌های روز پنج‌شنبه است.

در تقویم بازاریابی محتوا، علاوه بر تأکید بر تم‌های مختلف سعی کنید تنوع محتوا را هم بالا ببرید. لزوما محتوا نباید متنی یا ترکیب متن و عکس باشد. سعی کنید با انواع ویدئو، گیف و حتیاینفوگرافیک هم کار کنید!

برنامه ریزی تقویم

برای حفظ تنوع محتوا، سعی کنید انواع مخاطب را در نظر بگیرید. معمولا کسب‌وکارها بیش از یک نوع مخاطب دارند. برای مثال مخاطب‌ یک شرکت تأمین غذای حیوانات خانگی می‌تواند شامل مربیان اسب، مراکز نگه‌داری سگ و افراد معمولی صاحب حیوانات خانگی باشد. انواع مخاطب را درنظر بگیرید و سعی کنید محتوا را طوری تنظیم کنید که میزان توجه به تمام مخاطب‌ها یکسان باشد.

در تولید محتوا لازم است به نکات ذیل در مورد مخاطب توجه کنید:

  • آمار: تصاویر را بر اساس نوع مخاطب انتخاب کنید. برای مثال اگر هدف شما فروش طرح‌های بازنشستگی است نباید از تصاویر جوانان استفاده کنید. به طور مشابه اگر به دنبال فروش محصولات بهداشت دندان هستید نباید از مدل‌هایی با دندان خراب یا زرد استفاده کنید.
  • زمان انتشار مطلب: فکر می‌کنید مخاطب در چه روزهایی و چه ساعت‌هایی بیشتر آنلاین است؟ اگر مخاطب شما دانش‌آموزهای دبیرستان هستند سعی کنید در زمانی که آن‌ها مدرسه هستند یا دسترسی محدودی به اینترنت دارند، مطلبی را منتشر نکنید. یا اگر هدف شما مالکان کسب‌وکار هستند، باید محتوای خود را صبح، قبل از شروع ساعت کاری یا بعد از ظهر پس از پایان ساعت کاری یا در زمان پربازدید ساعت ناهار مثل ساعت ۱۲ ظهر منتشر کنید.
  • مشکلات: مشکلات مخاطب را پیدا کنید و ببینید چه راه‌حل‌هایی را می‌توانید به او پیشنهاد کنید. برای مثال اگر مکمل انرژی می‌فروشید مشخص کنید که این مکمل‌ها چگونه می‌توانند خستگی نیمروزی را رفع کنند یا هنگام ورزش احساس شادی و نشاط را افزایش دهند! در مورد تمام سؤال‌ها یا نگرانی‌های مخاطب خود با دقت فکر کنید و با محتوای خود به آن‌ها پاسخ دهید.
  • ارزش‌ها: به ارزش‌های مهم از دید مخاطب خود فکر کنید و در محتوا این ارزش‌ها را در اولویت قرار دهید. برای مثال، اگر مخاطب به زمان‌ و به‌موقع بودن محتوا اهمیت می‌دهد سعی کنید محتوا را در زمان مناسب منتشر کنید.

علاوه بر توجه به تنوع زمینه و مخاطب در تقویم بازاریابی محتوا، سعی کنید با محتوای سفارشی و منحصر‌به‌فرد برای مخاطبان خود احترام و ارزش قائل شوید. این محتوا می‌تواند شامل تصاویر اورجینال، اینفوگرافیک‌، ویدئو و مقاله یا اطلاعات دیگر باشد.

صرفا اشتراک‌گذاری اطلاعات از منابع دیگر جذابیت چندانی برای مخاطب نخواهد داشت. سعی کنید با توسعه‌ی محتوای انحصاری توجه مخاطب را جلب کنید. اگر هم به بن‌بست خوردید از موضوعات موجود گذشته الهام بگیرید. FAQ-ها (پرسش و پاسخ‌ها) بروشورها، موضوعات آموزشی حتی تقویم‌های محتوایی قدیمی‌تر برند شما را منحصربه‌فرد خواهند ساخت.

 
تقویم شبکه های اجتماعی

در تولید محتوا باید کل اهداف بازاریابی خود را درنظر بگیرید. برای این کار باید تفکر خلاق داشته باشید. برای مثال اگر هدف افزایش فروش ۲۵ درصدی در یک سال است، وسوسه می‌شوید کل محتوای خود را بر محصولات متمرکز کنید اما مردم از اینکه برای خرید محصولی قانع شوند احساس رضایت نمی‌کنند یا برای مثال کسی صفحه‌ی اینستاگرام شما را به خاطر محتوای تبلیغاتی آن دنبال نمی‌کند. آن‌ها به دنبال اطلاعات و سرگرمی هستند و مهم‌تر از هرچیز باید به عنوان یک انسان با آن‌ها برخورد کنید نه آمار بازاریابی.

از رای‌گیری یا طرح پرسش برای افزایش مشارکت مخاطب استفاده کنید

برای رسیدن به فروش بالا در طولانی‌مدت، باید با محتوای جذاب و ایجاد آگاهی و اعتمادسازی بر دنبال کنندگان خود تأثیر بگذارید. مردم در صورتی محصول را می‌خرند که به شما اعتماد کنند. بازاریابی محتوای باکیفیت می‌تواند بازدیدکنندگان وب‌سایت را به مشتری و مشتری را به مشتری همیشگی تبدیل کند. علاوه بر این، برندسازی بر اساس نرخ مشارکت بالا و دنبال کنندگان شبکه‌ی اجتماعی همان روش آنلاین تبلیغات شفاهی است.

اگر شخصی به دنبال یک نوع مشخص محصول یا خدمات باشد (مانند خدماتی که شما عرضه می‌کنید) از طریق جستجو با وب‌سایت یا پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شود. هدف مخاطب مطالعه‌ی محتوای جذاب است. در واقع مخاطب در درجه‌ی اول و حتی قبل از خریدهای کوچک هم به جستجوی برندها می‌پردازد و اگر تعداد دنبال‌کنندگان شما و نرخ مشارکت مثبت‌ آن‌ها بالا باشد احتمال خرید افزایش پیدا می‌کند.

برای افزایش مشارکت کاربر می‌توانید از رأی‌گیری یا سؤال‌هایی برای تشویق افزایش کامنت استفاده کنید یا خدمات رایگانی را ارائه کنید که مشتری برای استفاده از مزایای آن‌ها به اشتراک‌گذاری، کامنت گذاری یا تعامل با محتوا بپردازند.

تست محتوا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌ی تقویم بازاریابی محتوا استفاده از تحلیل‌ها برای ردیابی داده‌ها و بررسی تعامل مخاطب با محتوا است. می‌توانید از این داده‌ها برای تولید انواع محتوا و بهبود کیفیت استفاده کنید! Google Analytics  ابزار خوبی برای تحلیل ترافیک وب‌سایت است. علاوه بر این کل پلتفرم‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی معیارهای منحصر به فردی برای تحلیل تعامل و بهبود عملکرد دارند. بااین‌حال، اگر به دنبال داده‌های دقیق‌تر هستید می‌توانید به ابزارهای شخص ثالث مراجعه کنید.

customer

 بنابراین هنگام تحلیل محتوا باید چند سؤال را از خود بپرسید: انواع داده‌ای مهم در بررسی محتوا کدم‌اند؟ کدام تم‌ها برای مخاطب جذاب‌تر هستند؟ کدام تصاویر بیشتر نظر مخاطب را به خود جلب می‌کنند؟ اگر بخش مشخصی از محتوا عملکرد خوبی داشته باشد، سعی کنید بیشتر روی آن مانور دهید. همچنین می‌توانید روی موضوعاتی مثل تحلیل عملکرد کارمندها در ابتدای هر ماه، پاداش‌های منظم یا اشتراک‌گذاری هفتگی تصاویر مشتری کار کنید.

این گزینه می‌تواند پیش‌فرض باشد اما تنها بر موارد مثبت تمرکز نکنید. باید انواع محتوا و بدترین نوع آن را هم تحلیل کنید. هیچ‌کس اشتباه خود را تأیید نمی‌کند اما یادداشت‌برداری از انواع محتوا می‌تواند به پیشگیری از خطاهای آینده کمک کند.

تولید محتوای موردعلاقه‌ی دنبال‌کنندگان

بهترین راه برای ساخت تقویم موردعلاقه‌ی دنبال‌کنندگان، بررسی محتوایی است که قبلا واکنش مثبتی به آن نشان داده‌اند. برای بررسی محتوایی که جذابیت بیشتری برای دنبال‌کنندگان دارد به سراغ رقبا بروید. البته هدف سرقت ایده‌ها نیست بلکه وقتی مخاطب مشابهی دارید نیازی به ابداع مجدد روش کار نیست.

به محتوای آن‌ها نگاه کنید و عوامل جذابیت آن را بررسی کنید. آیا مقاله‌های فهرست‌محور برای مخاطب جذاب هستند؟ در این صورت در وبلاگ خود از این نوع مقاله‌ها استفاده کنید. یا برای مثال شاید پست‌هایی با زمینه‌ی روشن بیشترین لایک را گرفته‌اند. از این جزئیات ساده می‌توانید برای افزایش مخاطب استفاده کنید. محتوا باید منحصربه‌فرد باشد، به ارزش مخاطب اضافه کند و در نهایت منجر به افزایش مشارکت شود.

راهنمای انتخاب رنگ برای کمپین بازاریابی

تحقیقات نشان داده است انتخاب رنگ مناسب در محیط کار روی خلق‌وخو و میزان بهره‌وری تأثیر مثبت می‌گذارد و روانشناسی رنگ ابزاری قدرتمند برای بازاریابان است. ۹۰ درصد قضاوت مردم در مورد محتوا به رنگی که برای ارائه‌ی آن استفاده شده بستگی دارد و همچنین ۸۵ درصد مردم مبنای خرید را رنگ محصولات قرار می‌دهند. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب در طراحی گرافیکی، اینفوگرافی، شبکه‌های اجتماعی و طراحی صفحه‌ی فرود تأثیر زیادی روی میزان درگیر شدن مخاطبان و فروش محصولات دارد.

هر برندی از رنگ‌های خاص و ثابت در طراحی‌های خود استفاده می‌کند که معمولا همین رنگ‌ها را در کمپین‌های بازاریابی به کار می‌برد. اما اطلاع از روانشناسی رنگ در بازاریابی کمک می‌کند انتخاب بهتری در بخش‌های خاص از محتوای بصری داشته باشید. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی بیشتر مواردی می‌پردازیم که کمک می‌کنند رنگ کمپین بازاریابی را با دقت بیشتری انتخاب کنید و نتیجه‌ی بهتری از بازاریابی محتوا بگیرید.

۱- شفافیت و خوانایی بسیار مهم است

بهترین رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که خوانایی محتوا را تضمین کنند. این یعنی رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید تفاوت نسبی با یکدیگر داشته باشند. به‌عنوان مثال استفاده از دو رنگ سفید و خاکستری روشن در کنار هم مناسب نیست و خوانایی متن را پایین می‌آورد. از طرف دیگری از رنگ‌هایی با تضاد بالا مانند آبی و نارنجی نیز نباید در کنار هم استفاده کرد.

رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید باید برای همه‌ی مردم خوشایند باشد. ۸ درصد مردان و ۰.۵ درصد زنان در شمال اروپا به نوعی کوررنگی مبتلا هستند که تشخیص رنگ سبز و قرمز برایشان دشوار است. برای هدف قرار دادن قشر وسیعی از مردم بهتر است از ترکیب چنین رنگ‌هایی خودداری کنید.

color

۲- رنگ‌ها نشان دهنده‌ی شخصیت هستند

رنگ‌ها با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کنند بنابراین هرقدر انتخاب رنگ محتوای بصری با دقت بیشتری انجام شود، تأثیر بهتری روی مخاطب می‌گذارد. انتخاب رنگ بستگی به تصویری دارد که می‌خواهید از برندتان در ذهن مخاطب ماندگار شود. به یاد داشته باشید که محتوا نیز اهمیت دارد، گاهی اوقات رنگ هر بخش از محتوا بر اساس مخاطبانی که هدف قرار می‌دهد تعیین می‌شود یا به پلتفرمی بستگی دارد که محتوا در آن به اشتراک گذاشته می‌شود.

۳- نوع تجارت B2B یا B2C؟

رنگ نارنجی توسط برندهای B2C و رنگ آبی توسط B2B استفاده می‌شود

رنگ نارنجی نشان دهنده‌ی گرما و ارتباط است و معمولا در ذهنمان آن را به نور و خورشید ربط می‌دهیم. بنابراین بسیاری از برندهای B2C (تجارت شرکت با مشتری) مانند آمازون از این رنگ استفاده می‌کنند. در مورد رنگ زرد نیز روانشناسی مشابهی وجود دارد.

رنگ آبی در عین حال آرامش‌بخش بوده و نشان‌دهنده‌ی خرد، قدرت و اعتماد است به همین دلیل معمولا در برندهای B2B (تجارت شرکت با شرکت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید اکثر برندهایی که با پول یا سلامتی مردم در ارتباط هستند مانند Visa و PayPal از رنگ آبی استفاده می‌کنند.

color

۴- لوکس بودن یا قابلیت دسترسی؟

رنگ‌های خنثی مانند سفید، نقره‌ای و مشکی توسط بسیاری از برندهای لوکس که می‌خواهند ظرافت و زیبایی را با سبک طراحی مینیمالیستی (ساده) همراه کنند استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال رنگ مشکی نشان دهنده‌ی کمال و قدرت است و توسط برندهای لوکسی مانند Ralph Lauren و Moët & Chandon استفاده می‌شود. رنگ بنفش نشان‌دهنده‌ی وفاداری است و انتخاب خوبی برای برندهایی با ارتباطات لوکس است.

اما اگر می‌خواهید به‌عنوان برندی در دسترس و سرگرم‌کننده شناخته شوید بهتر است از رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید. مردم، رنگ قرمز را یادآور انرژی می‌دانند درحالی‌که رنگ زرد، نشان‌دهنده‌ی شادی و خوش‌بینی بوده و رنگ سبز، نشان‌‌دهنده‌ی اعتبار و دوستی است. اگر می‌خواهید محصول یا خدماتتان چنین احساسی را در مشتری ایجاد کند بهتر است از این رنگ‌ها استفاده کنید.

۵- رنگ‌های امروزی یا کلاسیک؟

رنگ سفید، امروزی و رنگ بنفش کلاسیک است

رنگ‌های سفید و نقره‌ای در لوگوی برند، مانند اپل،تسلا، زارا احساس و ظاهری امروزی را به مشتری القا می‌کنند. برای برندهایی که قصد دارند در صنعت خود حرف اول را بزنند، مدرن و پیشرفته به نظر رسیدن بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های فناوری از این رنگ استفاده می‌کنند.

درحالی‌که رنگ بنفش به دلیل سابقه‌ی تاریخی، ظاهری کلاسیک دارد. به همین ترتیب رنگ مشکی استفاده شده در بسیاری از برندهای قدیمی مانند Chanel کلاسیک است و امنیت و پختگی را نشان می‌دهد.

color

۶- مشتریان هدف مهم هستند

نظرسنجی‌ها نشان داده است مخاطبان مختلف، رنگ‌های مختلفی را ترجیح می‌دهند بنابراین انتخاب رنگ رابطه‌ی مستقیمی با مخاطبان هدف دارد. به‌عنوان مثال رنگ آبی هم برای مردان و هم برای زنان خوشایند است اما تحقیقات نشان داده ۵۷ درصد مردان و تنها ۳۵ درصد زنان این رنگ را ترجیح می‌دهند. دومین رنگ مورد علاقه‌ی مردان سبز است درحالی‌که زنان رنگ بنفش را می‌پسندند.

ادراک رنگ‌ها همچنین رابطه‌ی مستقیمی با فرهنگ دارد. به‌عنوان مثال در لیبریا (کشوری در غرب آفریقا) مردم تنها دو رنگ را درک می‌کنند، ترکیبی از زرد، قرمز و نارنجی که با نام ziza می‌شناسند و ترکیبی از بنفش، سبز و آبی که به آن hui می‌گویند. در زیمباوه نیز تنها چهار لغت برای توصیف رنگ‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین فرهنگ منطقه‌ای که زندگی می‌کنید نیز در انتخاب رنگ و برقراری ارتباط با مخاطب مهم است. به‌عنوان مثال رنگ قرمز در آمریکا نشان‌دهنده‌ی عشق و شور و علاقه است اما در هند مظهر پاکی است.

رویداد دیجیتال مارکتینگ دانشگاه صنعتی شریف: رهبران رشد

مؤسسان کسب‌وکارهای موفق ایران چه مسیری را برای رشد و موفقیت کسب‌وکارخود طی کرده‌اند؟ استراتژی‌ها و تکنیک‌های عملی مارکتینگ به‌کارگرفته‌شده برای جذب ۱۰۰ مشتری نخست در الوپیک، اسنپ تریپ، یکتانت، چیلیوری چه بوده‌اند؟ مرکز دیجیتال مارکتینگ دانشگاه صنعتی شریف با همکاری مرکز کارآفرینی شریف، بزرگترین و معتبرترین رویدادهای دیجیتال مارکتینگ ایران را برگزار می‌کند. رویداد «رهبران رشد» برای پاسخگویی به سوالات کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در مورد رشد کسب‌وکار در۲۶ مهرماه ۹۷ برگزار می‌شود.

در نتیجه رویداد «رهبران رشد» برای صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، افرادی که به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار هستند، علاقه‌مندان حوزه کارآفرینی و مارکتینگ، دانشجویان MBA، کامپیوتر و صنایع که مسئولیت رشد و مدیریت شرکت‌هایی را که در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، برعهده خواهند داشت و کارکنان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک برای توسعه مهارت‌ها خود در زمینه مارکتینگ توصیه می‌شود.

علاوه‌بر مورد یادشده، این رویداد پل ارتباطی شرکت‌کنندگان برای آشنایی با شرکت‌های موفق ایرانی به‌منظور همکاری و استخدام در چنین شرکت‌هایی است. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها نیز می‌توانند با حضور در این رویداد از طریق بلیت ویژه استارتاپ‌ها، خود را در فضای کسب‌وکار ایران مطرح کرده و آگاهی برند ایجاد کنند. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ امکان دسترسی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد و باهوش حاضر در این رویداد را برای همکاری در کسب‌وکار خود دارند، این رویداد مکان مناسبی برای جذب نیروهای کارآمد است.

به گزارش اخبار رسمی، رویداد رهبران رشد از سری رویدادهای دیجیتال مارکتینگ است که با حضور مدیران باتجربه کسب‌وکارهای موفقی همچون اسنپ، الوپیک، مکنزی، اسنپ‌تریپ، چیلیوری، بیمیتو، اخبار رسمی و یکتانت در کنار اساتید به‌نام و با‌سابقه حوزه دیجیتال مارکتینگ و با محوریت چگونگی رشد یک کسب‌وکار موفق در سالن جابربن حیان دانشگاه شریف در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۹۷ برگزار خواهد شد. رویداد «رهبران رشد» دارای سه بخش است؛ بخش نخست این رویداد به سخنرانی با محوریت تجربه، بخش دوم به مطالعه‌ی موردی و در بخش آخر رویداد سخنرانی با محوریت مهارت اختصاص یافته است.

در بخش نخست، مدیران کسب‌و‌کارهای موفق به بیان راهکارهای کسب ۱۰۰ مشتری نخست، قیف فروش و تکنیک‌های حفظ مشتری خواهند پرداخت. در بخش دوم رویداد مدیر اسبق مکنزی، با استفاده از مطالعه موردی پیرامون رشد در کسب‌وکارهای پلتفرمی سخن خواهد گفت. در انتهای رویداد «رهبران رشد» ۲۶ مهر نیز صاحب‌نظران و اساتید حوزه بازاریابی دیجیتال به معرفی مدلRACE را معرفی کرده و تصویر جامعی از ابزارهای بازاریابی آنلاین شرکت‌های موفق را به همراه تکنیک‌های مورد استفاده ارائه خواهند کرد.

سخنرانان این همایش عبارتند از مارک کلیفت، مدیرعامل اسنپ تریپ، مهدی فروغی مدیر ارشد مارکتینگ بیمیتو، متین ارشادی، مدیرمارکتینگ چیلیوری، پیمان فخاریان، مدیرعامل یکتانت، میثم ملاشریفی، مدیرمارکتینگ اسنپ، مهدی نایبی، مدیر‌عامل الوپیک، فرداد زند، مدیر و مشاور سابق مکنزی، میرهادی رادی، مدیرگروه مارکتینگ دفتر پتند دانشگاه شریف و مجید کثیری، مدیرعامل اخباررسمی هستند.

تکنیک های افزایش بازدید سایت

اولین خرید را آسان تر کنید

معمولا خرید اول از سایت شما برای هر کاربری سخت است. از طرفی با اولین خرید از سایت شما ممکن است به مشتری شما تبدیل شود. به همین دلیل بهتر است مسیر اولین خرید در سایت تان را هموار کنید.

یکی از بهترین راه ها برای این کار این است که به جای ارائه هدیه یا تخفیف، محصولات ارزان قیمتی در سایت خود قرار دهید. محصولاتی بین 3 تا 10 هزار تومان که باعث شود کاربران زیادی به اولین خرید از سایت شما ترغیب شوند.

نکته بسیار مهم این است که محصول ارزان قیمت شما باید مانند محصولات دیگرتان با کیفیت باشد. خیلی مهم است که اولین محصولی که از شما می خرند چقدر به دردشان بخورد. به همین دلیل باید محصولی کاربردی و به درد به خور به آن ها ارائه دهید. حتی اگر خیلی ارزان باشد.

برای به کارگیری این ایده می توانید قسمتی از یکی از محصولات گران قیمت خود را با قیمت خیلی پایینی ارائه دهید. مثلا قسمت اول دوره آموزشی که قیمت آن یک میلیون تومان است را با قیمت 10 هزار تومان ارائه دهید.

این کار باعث می شود مشتریان احتمالی بیشتری ترغیب به خرید محصول ارزان قیمت شما شوند. و نکته مهم این است که اگر کیفیت محصول ارزان قیمت تان بالا باشد مطمئن باشید احتمال خرید محصول اصلی گران قیمت هم بالا می رود.

 

ارائه محصول مکمل هنگام خرید

یکی دیگر از روش های افزایش فروش که خیلی ساده هم می توانید از آن استفاده کنید ارائه محصولات مکمل است. از این روش هم می توانید هنگام خرید استفاده کنید و هم بعد از خرید.

اگر زنجیره محصولات تان درست باشد به راحتی می توانید از این روش در افزایش فروش سایت خود استفاده کنید.

برای ارائه محصول مکمل قبل از خرید می توانید از طریق افزونه های مکمل ووکامرس در وردپرس استفاده کنید. برای ارائه محصول مکمل بعد از خرید هم می توانید از سیستم ایمیل مارکتینگ تان استفاده کنید. افزایش بازدید وب سایت استفاده از این روش در وب سایت های وردپرسی بسیار آسان است.

همچنین می توانید پیشنهادهای خرید مکمل خود را از طریق پاپ آپ های لحظه ای و خروج در صفحه محصولات تان ارائه دهید.

 

مشتریان غیر فعال را دوباره فعال کنید

مشتریان شما بزرگترین سرمایه کسب و کارتان هستند. بهتر است همیشه به آن ها اهمیت دهید و از آن ها نگهداری کنید. روی مشتریان قدیمی خود که خیلی وقت است از سایت تان خریدی انجام نداده اند کار کنید.

از ترفندهای وفادار سازی مشتری استفاده کنید. مثلا با ارسال ایمیل های هدیه یا محصولی به صورت رایگان دوباره آن ها را هیجان زده کنید. اگر زنجیره محصولات تان کامل باشد مطمئن باشید از این روش هم به راحتی می توانید استفاده کنید.

برای مشتریان قدیمی تان ارزش بیشتری قائل شوید. سعی کنید تخفیف هایی را مختص به آن ها ارائه دهید. سعی کنید در آن ها حس خاص بودن ایجاد کنید.

 

توضیحات واضح برای محصولات تان بنویسید

سعی کنید در توضیحات محصولات تان خیلی واضح بیان کنید که با خرید محصول مورد نظر، مشتری شما دقیقا چه چیزی به دست می آورد؟ مثلا به جای اینکه ویژگی های محصولات تان را بیان کنید بهتر است بیشتر به مزیت های آن اشاره کنید.

سعی کنید تمام چیزهایی که مشتری قرار است با خرید محصول شما به دست آورد را تیتر وار عنوان کنید. و در مورد هر کدام هم می توانید جداگانه توضیحاتی را بنویسید.

از عکس نوشته ها و عکس های باکیفیت در بین پاراگراف ها استفاده کنید. این مورد باعث می شود مشتری احتمالی شما مشتاق شود تا توضیحات محصولتان را کامل بخوانید.

همینطور سوالات احتمالی که ممکن است در ذهن مشتری شما باشد را بنویسید و دقیق به آن پاسخ دهید. هرچقدر که می توانید دقیق و واضح در مورد محصول خود توضیح بنویسید. نه کمتر و نه بیشتر!

هرچقدر که مشتری شما بفهمد محصول تان دقیقا چگونه قرار است مشکل اش را حل کند راحت تر اقدام به خرید می کند. این کار باعث می شود مشتریان شما در هر زمانی که باشد خرید خود را انجام دهند.